Een strategie en plan voor je bedrijf. Hoe maak je dat?
Je hebt geen strategie voor je bedrijf. Ook mis je een plan voor het komende jaar waar je naar toe wilt. Je barst van de ideeën. Je bent onrustig. Het is april en je bent volop aan de gang. Maar blijft het wel goed gaan? Hoe zal het de rest van het jaar gaan? Wat is je doel? Wat wil je bereiken?

Je hebt behoefte aan structuur. Aan richting, aan een scherp omlijnd plan. Maar hoe krijg je dat? Er zijn zoveel elementen die bepalend zijn voor jouw business! De markt verandert. Veel meer communicatie via internet en minder direct contact. Geen advertenties meer, maar Facebook, LinkedIn, Snapchat, en wat niet al. Kan je de klanten nog wel bereiken? Zitten mensen nog wel op jouw producten te wachten?

Wat moet je doen?

Als je nu niet aanpakt zou je aan het einde van dit jaar wel eens verliezen kunnen leiden. Je klanten lopen naar een ander, want die zijn beter of goedkoper. Hoe bereik je jouw klant? Waar zijn ze en waarom kennen ze je niet? Ben je wel vernieuwend genoeg? Online ben je eigenlijk niet zichtbaar en Facebook vind je lastig. Je voelt dat je nu iets moet doen, maar wat?

Wat zou het leuk en geweldig zijn als jouw klanten je bedrijf gaan aanprijzen! Als ze ambassadeurs worden. Dan verkopen de producten zich als vanzelf. Veel mensen zitten op sociale media en zoeken steeds meer online. Daar zou je de focus op moeten richten! Ook mobiele telefoons worden veel meer gebruikt. Je website zou dus mobiel goed leesbaar moeten zijn. Joël van Succeswebsites kan je daarmee helpen. Je hebt wel een vaag idee hoe jouw bedrijf er over 2-3 jaar uit zou moeten gaan zien. Veel online, veel aanwezig op sociale media. Je wilt een duidelijk plan voor dit jaar en duidelijke doelen die je ook wil behalen.
Je besluit een strategie te gaan opzetten en daar je bedrijfsdoelen in vast te leggen.

Van Droom, via Missie, Visie en Kernwaarden naar Strategie

Je begint met het opschrijven van je droom. Als je dat hebt vastgelegd (bijvoorbeeld in een mindmap) en daarmee je visie hebt bepaald, neem je  de vervolgstap en ga je jouw missie bepalen. Dat kan je doen door het beantwoorden van een aantal vragen.  De kernwaarden, die voor jou van belang zijn om je bedrijf te runnen bepaal je ook. Zie hier voor een voorbeeld. Je kunt nu een strategie vastleggen en een plan maken.
Maar hoe maak je een strategie en plan?

Doelen SMART maken

De onderdelen van de strategie worden bepaald door alle elementen die je in dit voortraject voor jezelf hebt bedacht. Daarbij raad ik je aan de doelstellingen SMART te maken. Dus:
Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
Bijvoorbeeld: Je wilt aan het eind van dit jaar tenminste 3 klanten hebben met een gemiddelde opdrachtwaarde van 2500,- of:
Je wilt vóór het einde van dit jaar de kennis hebben om op internet beter zichtbaar te zijn.

Die doelstellingen kan je in een jaarkalender zetten. En onderverdelen in kleinere deelstappen die gaan leiden tot jouw doel. In de jaarkalender plan je die ook in. Die zou er dan als volgt uit kunnen zien:

Jaarplan voorbeeld

Format jaarplan

 

(klik op de titel om het format te downloaden)

Die jaarkalender hang je in je kantoor aan de muur, zodat hij steeds zichtbaar is en je kunt controleren hoe ver het staat met het realiseren van dat plan.

Het lijkt allemaal erg eenvoudig en dat is het ook. Mijn ervaring is dat je vaak een zetje nodig hebt om de stappen te zetten die ik in eerdere blogs al eens heb beschreven.

Meer informatie?

Wil je meer achtergrond­informatie en een handleiding hoe je tot een opzet komt om een goede strategie en een bedrijfsplan te maken?

Download dan hieronder mijn White Paper ‘Groeien met je bedrijf!’, die de stappen beschrijft waarmee je een bedrijfsstrategie en een plan kunt maken.

Aanvullend informatie nodig?

Bel +31 6 22461194 of mail me!
Ik help je graag verder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *