Er zijn vele methodes bedacht en ontwikkeld om ideeën en gedachten gestructureerd op papier te krijgen. Als ondernemer is het vaak lastig, want er zijn zó veel zaken die je wilt opschrijven. Vooral als het gaat over je Missie of je Visie. Ik ben een groot fan van een MindMap voor het ontwerpen van je bedrijfsstrategie.

Strategie maken met Mindmaps Voorbeeld

Je bedrijfsstrategie maken met een Mindmap

Als ondernemer zijn er zo veel zaken waar je aan moet denken! Vooral als je gaat nadenken over een bedrijfsstrategie, je missie en je visie, dwarrelen vele gedachten door je hoofd. Je gedachten snel kunnen vastleggen en een beetje structuur in die gedachten is dan wel noodzakelijk.
Mijn favoriete methode is gebruikmaken van een mindmap. Letterlijk betekent dat een kaart maken van je gedachten en dat is precies wat je doet, maar niet zomaar in het wilde weg.

De methode is voor het eerst ontwikkeld door Tony Buzan, die merkte dat sommige studenten in zijn college heel goed konden studeren, maar eenvoudigweg niet in staat waren om het geleerde te onthouden. Hij bedacht zich dat plaatjes veel beter te onthouden zijn dan woorden en letters.
De hersenen maken immers associaties met beelden en elk beeld vertelt in je hoofd jouw eigen verhaal. Denk bijvoorbeeld maar aan:

  • dat ene muziekstuk dat je op de radio hoort en wat heel veel herinneringen oproept aan die mooie vakantie, of
  • de foto van dat eerste vriendje/vriendinnetje, of
  • dat geweldige boek dat je gelezen hebt, of
  • de eerste tekening die je kreeg van je jongste kind toen ze op de kleuterschool zat.

Je weet waarschijnlijk nog precies het moment en de plaats dat die gebeurtenis plaats vond.

De techniek van een mindmap

Bij het maken van een mindmap zet je het onderwerp in een vak in het midden van een groot stuk papier (Bij voorkeur een A3). Elk deelstukje dat je bij dit onderwerp bedenkt, schrijf je langs een lijn die vanuit dat midden naar buiten vertrekt en lang genoeg is om dat trefwoord te bevatten.

Zet de onderwerpen volgens de wijzers van de klok, te beginnen bij 1 uur, rond dat midden. Het volgende deel onderwerpje schrijf je in een volgende tak die rechts van het eerste takje aan het middenvak vastzit.

Is er een onderwerp dat verdere uitwerking heeft omdat je gedachten nu eenmaal die richting op gaan, dan teken je een deeltakje aan de tak waar het bij hoort.

Gebruik vooral kleine plaatjes die je gedachten in 1 tekeningetje samenvatten en gebruik ook kleuren om bepaalde accenten te leggen.

Zodra je ontdekt dat bepaalde deelonderwerpen een relatie met elkaar hebben, maak je een gestippelde verbindingslijn tussen die onderwerpen en schrijf je eventueel de relatie erbij. Ook kan je bepaalde gebieden arceren die een afgebakend terrein in je gedachten aangeven.

Een voorbeeld:

Iemand vraagt me hoe hij het beste een strategie kan opzetten voor zijn bedrijf.

Een strategie wordt voor een deel bepaald uit je visie (hoe ziet je bedrijf er uit over 3-5 jaar?) en de vastgestelde missie (wat wil je bereiken, waar sta je voor)

De mindmap zou er dan als volgt uit kunnen zien:
Visual Increase Missie Visie Strategie

Zou je de takken verder uitbouwen, dan schrijf je zoals gezegd de volgende deelonderwerpen aan vervolgtakken behorend bij het onderwerp.

Dus:
Techniek van Mindmap Missie Visie Strategie Voorbeeld

Je ziet in bovenstaand voorbeeld dat zowel bij de Visie als bij de Missie een aantal fundamentele vragen wordt gesteld. Die vragen komen overigens uit Nieuwenhuis, M.A., The Art of Management (the-art.nl), ISBN-13: 978-90-806665-1-1, 2003-2010

Hoe bepaal je een visie en je missie?

De elementen waarmee je een visie opbouwt, lopen wel eens door elkaar met de elementen die je missie bepalen. Dat is niet erg, zolang je de vragen maar beantwoordt.
Het bepalen van je visie begint eigenlijk met een visualisatie van hoe je bedrijf er over 5 jaar uit zou kunnen zien. Daarom begin ik vaak met een mindmap die die visualisatie vastlegt. Daarbij zijn er geen beperkingen. Niets is te dol en alles mag. Laat je gedachten de vrije loop en beperk je niet omdat je bijvoorbeeld geen geld hebt of geen tijd.
Het beeld van je bedrijf moet je goed vasthouden en steeds voor ogen hebben als je werkt aan je bedrijf. Daarom is het belangrijk dat beeld vast te leggen!

Hoe je tot de beantwoording komt van alle vragen waarmee je de visie en de missie kan formuleren, vind je in dit blog.

Meer weten?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.