Soms ontbreekt het aan een duidelijke visie waar je met het bedrijf naar toe wilt.
Wat wil je bereiken? Wat is jouw Niche? Hoe doe je de marketing? Waar vind je je potentiële klanten?
Wat is jouw Visie? Wat is je Missie?

Herken je dit?

Je bent de hele dag aan het buffelen om je bedrijf meer omzet te laten draaien. Je komt aan alle kanten tijd tekort. De markt verandert en je concurrenten lijken het makkelijker te doen: Meer klanten, betere omzet en ze zeggen dat ze veel leads en prospects hebben.

Hoe doen ze dat? Waarom kan jij dit niet bereiken?
Je medewerkers begrijpen niet wat jij wilt. Processen lopen traag en je hebt geen idee waarom!
Het was toch allemaal duidelijk toen je begon?!

Er zijn vele methoden om je missie en je visie te bepalen. Ik gebruik daarvoor Mindmaps, omdat het zo snel werkt en je heel snel tot de kern van de vragen en antwoorden komt.

Welke vragen moet je gaan beantwoorden?

Het bepalen van je Missie en Visie begint met de visualisatie van je bedrijf over 5 jaar. Een droombeeld dat je vastlegt en niets is te gek, alles mag en alles kan. De vragen die je jezelf kan stellen zijn bijvoorbeeld:

  • Wat is je droom?
  • Hoe ziet je bedrijf er in de toekomst uit?
  • In welke stad/dorp/regio?
  • Hoeveel medewerkers?
  • Hoe bekend ben je?
  • Met wie werk je samen?
  • Hoeveel omzet?
  • Hoe ziet je werkplek eruit?
  • Welke producten of diensten biedt je aan?
  • Hoeveel klanten heb je?
  • Waar sta je voor?
  • Waar geloof je in?
  • Hoe communiceer je?
  • Hoe voel je je?
  • Wat zou je nog meer willen?

Visual Increase Missie Visie

Nadat je dit droombeeld voor jezelf hebt opgeschreven, kun je het gebruiken om je visie te bepalen. Je weet immers wat het einddoel is, waar je naartoe wilt! En je kunt nu misschien ook bedenken hoe je daar moet komen. Je kunt voor jezelf bepalen wanneer je vindt dat je in je opzet bent geslaagd. En minstens zo belangrijk: Wanneer vind je dat je hebt gefaald? Ofwel: Wat moet je minstens voor elkaar hebben en als dat niet gelukt is dan….

Alle ingrediënten kun je samenstellen tot een missie en een visie voor je bedrijf.
De missie is dan meer de bestaansreden: Waarom besta je? Wat is de primaire functie? In welke fundamentele behoefte voorzie je? De Visie is meer het einddoel waar je naar toe wilt.

Missie en Visie voorbeeld

Je bent expert op het gebied van het herinrichten van oude gebouwen. Je kantoor zit in een kantorencomplex op de bovenste etage, Kijkt uit over Amsterdam. Je hebt 20 medewerkers en je bedrijf is bekend in de Randstad. Je werkt samen met een belangrijke toeleverancier van kantoormeubelen en een architectenbureau. Je omzet is 1 Miljoen Euro per jaar. Jouw werkplek is de hoekkamer met uitzicht over de weilanden richting Schiphol. ’s Middags komt een warm zonnetje naar binnen. Je kantoor is eenvoudig, maar functioneel ingericht. Jouw dienst is het ‘herinrichten van gerenoveerde kantoorgebouwen’, zodat mensen zich daar prettig in voelen en graag op hun werkplek zijn. Jouw slogan is samen te vatten als ‘Nieuwe wijn in oude zakken!’.
je hebt momenteel 3 lopende projecten voor 3 klanten, maar hebt nog steeds contacten met 15 klanten uit voorgaande projecten.
Jij staat voor kwaliteit en duurzaamheid en je gelooft erin dat mensen met een mooi fijn kantoor betere prestaties leveren.

Je interne communicatie laat je aan een PR medewerkster over met duidelijke boodschappen met leuke plaatjes. Externe communicatie doe je zelf.

Je voelt je gelukkig, je hebt de afgelopen 5 jaar veel bereikt, maar je twijfelt of je dat nieuwe samenwerkingsverband met die Duitse firma moet aangaan. Je wilt wel graag groter groeien, want jouw concept staat als een huis.

Voorbeeld Droom Mijn bedrijf over 1 jaar en over 2 tot 5 jaar. Missie Visie
Je Missie zou dan kunnen zijn:
We zijn het beste bedrijf om kantoorruimtes in heel Nederland opnieuw in te richten, waardoor medewerkers beter gaan presteren en het fijn vinden om daar te werken.

Je visie om die missie te verwezenlijken zou kunnen zijn, dat je bedrijf:
– Duurzame materialen gebruikt,
– Een hoge kwaliteit garandeert,
– Tegen een aanvaardbare prijs levert,
– Veilig en milieubewust werkt en
– Medewerkers een warme, veilige en vertrouwde omgeving biedt

In een Whitepaper leg ik alle puzzelstukjes voor de basis van je bedrijf voor je neer. Met de elementen die ik in dat Whitepaper laat zien, zou je een stevige fundering voor je bedrijf moeten kunnen maken.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.