Het gekke is dat iedereen kernwaarden heeft en daar ook naar handelt. We zijn er ons alleen niet altijd van bewust!
Soms verwarren we kernwaarden nog wel eens met competenties. De laatste zijn meer op jou als persoon van toepassing, terwijl de eerste meer zeggen over de basisprincipes die je hanteert bij het zaken doen als bedrijf. Natuurlijk zullen er competenties van jezelf doorschemeren in je bedrijf (eerlijk zijn bijvoorbeeld), maar vaak is dat ook niet het geval.

Waarom zijn ze van belang?

Je zag ze in een eerde blog al eens naar voren komen. Heb jij een visie voor je bedrijf? Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de Missie de reden is waarom je bedrijf bestaat, De Visie het einddoel is en de Kernwaarden de afbakening van de weg om daar te komen.

Het is van belang dat, als je medewerkers hebt, iedereen weet welke waarden voor jou en je bedrijf belangrijk zijn. Ze geven aan je klanten en je medewerkers aan waar jij voor staat. Ook geeft het aan welke randvoorwaarden jij impliciet hanteert om de marketing en presentatie van je bedrijf vorm te geven.
Als je wilt samenwerken met een ander is het goed te weten welke kernwaarden dat bedrijf heeft. En ook dat ze niet haaks staan op jouw eigen principes.

Enkele voorbeelden

Conceptueel – onderscheidend – klantgericht – visionair – innovatief – betrouwbaar – creatief – dienstbaar – duurzaam – ordelijk – flexibel – kostenbewust – etc.

Google maar eens en je vindt veel meer voorbeelden, die wellicht op je bedrijf van toepassing zijn.

Als ik Visual Increase als voorbeeld neem, dan zien de kernwaarden er als volgt uit:


Je ziet ook dat ik ze verder heb uitgewerkt.

Dé manier om de kernwaarden te bepalen is door er bv. 20 te selecteren, waaruit je uiteindelijk de 3 of 4 belangrijkste kiest. Het is daarbij belangrijk dat je dié kernwaarden kiest die zo dicht mogelijk bij jou en je bedrijf staan en die jouw bedrijf het beste typeren. Ze zouden in de uitstraling van je bedrijf ook duidelijk naar voren moeten komen. Het typeert de manier waarop je zaken doet, een opdracht aanpakt en uitvoert en hoe je die afrondt. Je externe presentatie en marketing moet daar mee in lijn zijn.

Omdat kernwaarden een onderdeel zijn van je bedrijfscultuur, is het noodzakelijk ze kort uit te werken. Je weet dan wat elke kernwaarde voor je betekent en je kan het ook aan anderen uitleggen.
Je zal maar een klant hebben die je naar die kernwaarden vraagt vóórdat hij met je in zee gaat!

Welke kernwaarden voor jouw bedrijf van belang zijn hangt af van het soort bedrijf, de grootte en je producten. Bij de meeste ondernemers zullen echter klantgerichtheid, behulpzaam, eerlijk en betrouwbaar belangrijk zijn. Dat geldt dus voor bijna ieder bedrijf.
Als je trainer/coach bent op het sociale vlak zullen daar wellicht bijkomen: Persoonlijk, integer, toegewijd.
Een industrieel ontwerper zal als kernwaarden kunnen hebben: innovatief, creatief en duurzaam.

Heb je moeite om je kernwaarden te bepalen, wil je er over sparren, of wil je meer weten? Neem contact met me op en vraag een adviesgesprek aan.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *