Ik ben in september 2013 gestopt met mijn baan bij NAPMA. Een agentschap van de NAVO in Zuid Limburg, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling en modernisering van radarvliegtuigen. Ineens had ik zeeën van tijd en kon ik doen en laten wat ik wilde. Allerlei plannen speelden door mijn hoofd: Veel golfen, veel lezen, achterstallige administratie doen, rommel opruimen en natuurlijk veel genieten van het leven in Limburg.

4 grootste fouten opstarten bedrijf

De 1e fout

Evelien, mijn partner, werkte in Den Haag en zij had me aangegeven dat ik gerust in Limburg mocht blijven. Ze werkte toch de hele dag en kwam vaak laat thuis. Mijn werk was in Zuid-Limburg zeker nog niet af. Ondertussen werd ik gevraagd om op diverse functies in de buurt te solliciteren. Dat gaf me moed om toch weer door te gaan, maar nu op mijn voorwaarden. Zo had ik bedacht dat 3 dagen werken per week wel genoeg was.
Om me toch verder te bekwamen, deed ik mee met een werkzoekenden project, waarbij ik o.a. leerde me te presenteren en een goed CV te schrijven. En ondertussen hielp ik als vrijwilliger een Coöperatie die dat project ondersteunde.

Lang verhaal kort: Diverse desillusies later zat ik in de situatie dat ik geen werk had, maar toch graag mijn expertise wilde delen met anderen. Ik had veel geleerd, maar geen baan. Ik besloot eind 2014 om ‘voor mezelf te beginnen’. En omdat ik toch genoeg tijd had, wilde ik het allemaal zelf uitvinden, ontwikkelen en doen. Dat was misschien wel de 1e en grootste fout.

De 2e fout

Zo heb ik meegedaan aan een website challenge. ‘In 14 dagen je eigen website’. Twee ‘snelle jongens’ gaven gedurende 14 dagen opdrachten, tips en trucs waarmee je snel de website kon inrichten. Eén opdracht per dag, dat moest toch kunnen! Wel even zelf domeinnaam en bedrijfsnaam registreren en teksten maken! En een hostingprovider regelen. Natuurlijk kon dat via hen. Ik haakte na 1 week af. Het was erg technisch en ik begreep er eigenlijk geen snars van.  Nog wel geprobeerd om het later bij te trekken, maar het lukte niet.
Resultaat: een domein, een bedrijfsnaam en een niet ingerichte website en € 250,- armer.
Mijn 2e fout was dus dat ik met mijn computerervaring dacht dat ik makkelijk zelf een website kon bouwen. Niet dus!
Ik huurde na veel wikken en wegen een websitebouwer in. Het kostte een paar centen, maar dan heb je ook wat. Ook een tekstschrijver hoorde daar bij. Mijn 1e website versie 1.0 ging live in november 2016.

Visual Increase

De 3e fout

Om als ondernemer aan de slag te kunnen, had ik een cursus gevolgd bij een businesscoach. We deden dat met een man of acht en vier van ons hadden een speciale behandeling tegen een speciale  (hogere) prijs. Tijdens die cursus heb ik veel geleerd hoe je het ondernemen in theorie leert. Ik leerde onder andere hoe ik mijn klanten kon vinden, ik leerde wat mijn niche was, hoe ik een marktonderzoek moest doen en hoe ik een mailinglijst kon opbouwen. De marketing piramide en gebruik van social media hoorde er ook bij.  Allemaal niets mis mee. En de opdrachten waren leerzaam.
Maar ik heb niet geleerd hoe ik dat in de praktijk kon toepassen. Bij het implementeren liep ik tegen de problemen aan. En liep vast.
Mijn 3e fout was dat ik ontdekte dat niet iedere coach geschikt is om mij het vak van ondernemen bij te brengen. Een paar duizend euro verder bleef ik doordenken over mogelijke alternatieve oplossingen. Mijn bedrijf was nog steeds niet open.
Dus mijn les: Zorg dat je een businesscoach kiest die je ook praktische handvatten geeft om de theorie toe te passen.

De 4e fout

Om de impasse te doorbreken besloot ik om vooral veel webinars te bezoeken, e-books te downloaden en naar netwerk bijeenkomsten te gaan. En vooral niet beginnen met ‘DOEN‘. En daarmee was het een vlucht om maar vooral niet mijzelf zichtbaar te maken!
Stel je voor dat iemand me plotseling zou vragen om zijn bedrijf naar een hoger plan te tillen?! Dat kon ik toch helemaal niet, had ik niet voor geleerd en nog nooit gedaan. Dus moest ik vooral eerst veel leren, vond ik. Vandaar die webinars, E-books en netwerk bijeenkomsten. Dat laatste trouwens ook om ervoor te zorgen dat mijn expertise bekend werd, want dan zouden mensen, die mij inmiddels hadden ontmoet, me toch wel gaan vragen. Hoefde ik zelf niet ‘de boer op’. Dat was eng en stelde ik uit.Dat was de 4e fout.

Als je iets wilt bereiken zul je zichtbaar moeten zijn, zal je je nek meten uitsteken en zul je anderen moeten overtuigen van hetgeen jij voor hen kan betekenen. dat moet van binnenuit komen en geen toneelstukje zijn. Kortom je moet het echt willen en gaan stralen als je ermee bezig bent.

Zichtbaar

Conclusie

Het duurde even vóór ik me dat allemaal realiseerde en er was een confrontatie voor nodig om dat naar boven te krijgen. De volgende businesscoach kwam op mijn pad en hij wist me inzicht te geven waar mijn leerpunten zaten en wat ik moest doen om uit de impasse te komen. Hij leerde me praktische toepassingen en tijdens zijn trainingen werkte ik aan mijn eigen bedrijf. Ik leerde dat het niet uitmaakt of je chocolade verkoopt, coach bent, of grafisch ontwerper. Het vak van ondernemen is voor allen grotendeels gelijk. Want we hebben allemaal onze kunde en kennis, willen allemaal meer omzet, hebben allemaal een systeem nodig om het bedrijf te runnen en we zouden het liefste willen dat klanten als vanzelf naar ons toekomen.

Overigens duurde het wel even vóór het zover was en ik dermate lekker in mijn vel zat, dat ik zonder angst en beven mensen kon benaderen om te vertellen wat ik doe en waarom ze mij nodig hebben om vooruit te komen met hun bedrijf. Je zou dus kunnen zeggen dat ik wat dat betreft een ervaringsdeskundige ben. Ik weet niet of dat goed is, maar als je met mij in zee gaat weet je wel wat je aan me hebt.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.