In dit blog geef ik 5 tips waarmee je persoonlijk leiderschap verbetert en zeker zult gaan groeien met je bedrijf. Persoonlijk leiderschap betekent zoveel als de leiding nemen over je leven, over wat je doet en wanneer je dat doet. Er zijn vele taken die je als ondernemer moet uitvoeren en sommige daarvan vind je misschien vervelend. Andere zijn moeilijk en zie je tegenop. Sommige mensen hebben last van uitstelgedrag en zoeken excuses om iets anders te gaan doen, als dat ze zich hadden voorgenomen.
Wat doe je er aan en hoe neem je de leiding over jezelf? Zodat je bedrijf gaat groeien en jij blijer wordt.
Hierna geef ik 5 tips om persoonlijk leiderschap te verbeteren.
1. Van impact doel naar actiestappen
Schrijf maximaal 4 doelen op die je in dit jaar wilt bereiken en die impact hebben op de groei van je bedrijf. Elk doel zal te groot zijn om in één keer uit te voeren. Zo zal het doel ‘Je website meer laten converteren’ in een aantal taken moeten worden onderverdeeld. Je maakt dan meerdere acties die je moet nemen om dat doel te halen. Elke actiestap mag in de uitvoering niet langer duren dan 45 minuten, dus maak kleine stapjes. Je kunt een tool als Tasklog App (voorheen Pomodoro) gebruiken om de tijd bij te houden. Als je in de flow komt zal je merken dat je soms toch langer bezig bent met die taak. Dat is niet erg, maar neem wel je rust als de taak is afgerond. Bedenk: Elke stap is er één en je gaat dus vooruit. En, heel belangrijk! Beloon jezelf na de uitvoering door 15 minuten iets anders te gaan doen. Koffie drinken, de krant lezen, een wandelingetje maken. Daarna begin je aan de volgende actiestap. Vijf stappen per dag zijn er 75 in de week. Dat is pas vooruitgang!
2. Gebruik een systeem
Gebruik een systeem waarmee je vastlegt wat je wanneer moet doen. Ikzelf was een groot fan van Wunderlist, maar inmiddels is dat overgenomen door Microsoft ToDo. De opzet is nog steeds hetzelfde. Een erg gemakkelijke tool, waarmee je alle taken, zowel voor je werk als privé kan vastleggen. Je vult in wat je wilt doen, wanneer het klaar moet zijn en wanneer je gewaarschuwd wilt worden. De tool werkt gesynchroniseerd met je smartphone en PC. Maar je kunt natuurlijk ook een takenlijst maken in een agenda. Elke taak die je afvinkt is een stap op weg naar groei. Je kunt in MS To Do rubrieken (lijsten) maken voor elk doel, voor privé en voor de zaak. Ook kun je subtaken toevoegen, bestanden bijsluiten en notities toevoegen. Doordat je een systeem gebruikt om je ‘bij de les te houden’, ga je als vanzelf door alle acties heen en maak je goed voortgang om je bedrijf nog beter op de kaart te zetten.
3. Bereid je voor
Vóór je aan de werkdag begint en dus bijvoorbeeld de avond ervóór, bekijk je de takenlijst die je morgen te wachten staat. Dat zorgt ervoor dat je tijdens je nachtrust jezelf voorbereidt op de dag erna en je precies weet wat je de volgende dag gaat doen. Begin de dag dan ook met de meest vervelende taken. Als je een hekel hebt aan administratie doen, begin je daar dus mee. Het zorgt ervoor dat je gedurende de dag nog steeds uitkijkt naar ‘leuke’ taken. Het doen van die leuke taak is dan een beloning voor het afvinken van die ‘vervelende taken’. Dat brengt me meteen bij tip nummer 4.
4. Doorbreek uitstelgedrag
Als je last hebt van ‘uitstelgedrag’, zorg er dan voor dat er geen afleiding is als je gaat werken. Dus: geen e-mail openen, geen sociaal media bekijken, geen meldingen op je scherm, telefoon op ‘stil’ en geen afleiding door medebewoners of kantoorgenoten. Ruim tijd in vóór de lunch of na de koffie waarin je jezelf gunt om max 15 minuten door je mail te scrollen en/of je social media te checken. Zet daarna alles weer op stil. Maak op een vaste dag in de week ruimte voor je administratie, voor een gesprek met je boekhouder en voor het nabellen van klanten.
5. Maak keuzes
Soms weet je niet precies wie je klanten zijn en waar je ze kunt vinden, of verkoop je meerdere producten of diensten, of ben je goed in veel dingen. Dan MOET je kiezen.
– Kiezen waar je klanten te vinden zijn en ze daar opzoeken.
– Welk product of dienst het belangrijkste voor je is en waar jouw klant blij van wordt.
– Wat je het leukste vindt om te doen en andere zaken dus afstoten.
– Bepalen hoe je ideale klant er uitziet en afscheid nemen van de klant die meer aspirientjes kost, dan dat het geld oplevert.
– Heb je een hekel aan bloggen, dan kun je dat uitbesteden.
– Vind je archiveren niet leuk, dan kun je dat door iemand anders laten doen.
Kijk eens op de website van Ineke Swart, die daar heel goed in is.
Wist je dat voor het tarief wat jij vraagt voor je dienst, vaak anderen, die een lager tarief hanteren, kunt inhuren, zodat jij kan blijven doen waar je goed in bent?
Dus samengevat
Je persoonlijk leiderschap verbetert door 5 tips:
- Verdeel je doelen in kleine actiestappen en doe 5 stappen per dag
- Gebruik een systeem om je taken bij te houden en af te vinken
- Kijk de avond ervoor wat je morgen moet gaan doen
- Zet alle afleiding uit. Telefoon op stil, mail uit, waarschuwingen op stil, rustige ongestoorde werkplek
- Maak keuzes. Alles is goed als je maar kiest!
Toegift
Als laatste tip beveel ik aan om eens een Masterclass van een businesscoach te bezoeken. Bart van den Belt is directeur van de Businesscoach Nederland en de aangesloten partners geven geregeld inspirerende sessies voor ondernemers. Daarin geven zij ook aandacht aan persoonlijk leiderschap.
Als je deze 5 tips uitvoert, zal je merken dat je leiding neemt over jezelf, sneller resultaat haalt en je bedrijf gaat groeien.
Daardoor stijgt je omzet, krijg je meer focus en word je blijer!